HEADSHOP: HIPPIES VARIANTA TRAFIKY

HEADSHOP: HIPPIES VARIANTA TRAFIKY

Před příchodem internetu existovalo v západní Evropě jediné místo, kde se daly sehnat všechny potřebné věci pro kuřáky: headshop. Od papírků po vodní dýmky a vaporizéry - klasické headshopy byly nejen obchodními domy se vším, co se týkalo sexu, kouře a rock'n'rollu, ale také centry, kde se šířilo kontrakulturní umění, nápady, informace a publikace. Úplně první headshop v Americe otevřel své dveře veřejnosti 3. ledna 1966 - přesně na místě, které byste ho pravděpodobně očekávali - v centru hippie revoluce v San Francisku.

Trafika na americký způsob

Jmenoval se Psychedelic Shop a založili ho armádní veterán Ron Thelin a jeho bratr Jay, kteří si za 500 dolarů úspor pronajali výlohu na Haight Street 1535, pak stěny polepili pytlovinou, mandalami a halucinogenním uměním, zásobili ji esoterickými knihami, korálkovými šperky, kadidlem, dýmkami a dalšími pomůckami. Téměř okamžitě se Psych Shop stal centrem vznikající hippie scény - prodával vstupenky na koncerty a další akce, sloužil jako místo setkávání aktivistické skupiny Diggers a distribuoval undergroundovou literaturu. Thelinovi dokonce použili část příjmů z obchodu na založení vlastních kontrakulturních novin, které se později staly San Francisco Oracle.

Sexuální a náboženská poezie

Jejich podnik však předvídatelně přitáhl nežádoucí pozornost orgánů; v listopadu toho roku do obchodu vtrhlo mravnostní oddělení policie a zatklo jednoho z jejich zaměstnanců za prodej výtisku "Knihy lásky" (sbírky grafické sexuální a náboženské poezie) tajnému policistovi - a obvinilo jeho a Rona Thelina z šíření obscénnosti. Jejich následný soudní proces se stal nejdéle trvajícím trestním procesem v dějinách San Franciska a celonárodní kauzou svobody slova. Navzdory tomuto neúspěchu se obchodu dařilo i během Summer of Love, ale na podzim 1967 už byly davy lidí a komercionalizace pro Thelinovy příliš velké. Byli přesvědčeni, že ideál hippies se ztratil v cirkusové show sexua rock'n'rollu, a rozhodli se Psychedelic Shop zavřít. Ve dnech 4.-6. října Thelin a Diggers uspořádali happening "Smrt hippies" - rozdali všechno, co bylo v obchodě, umístili nápis obchodu do rakve a vedli symbolický pohřební průvod přes Haight. A tak se po necelých dvou letech stal první americký headshop minulostí.

Village Vanguards

Ačkoli Psychedelic Shop byl prvním zdánlivým headshopem, byl to právě podobný obchod, který byl otevřen o čtyři měsíce později v New Yorku a který dal novému odvětví jméno. V květnu 1966 si bývalý architekt z Bronxu Jeff Glick a jeho žena Betsy otevřeli na East Ninth Street v Lower East Side alternativní kuřárnu nazvanou jednoduše Head Shop. Ačkoli Glick nikdy oficiálně nevysvětlil důvod tohoto názvu, všeobecně se předpokládalo, že slovo "Head" odkazuje na hovorový výraz pro nadšence, například "pothead" nebo "acid head". Ačkoli existuje několik dalších městských legend o původu názvu, Glickův obchod je, pokud vím, prvním oficiálním použitím tohoto termínu, a proto si zaslouží uznání. Glickova počáteční investice 500 dolarů brzy přerostla v příjem 3 000 dolarů týdně, což mu umožnilo otevřít druhou provozovnu ve West Village. Netrvalo dlouho a všude kolem začaly vyrůstat další headshopy - především na St Marks Place, kde začali ulici lemovat (a dodnes lemují) umělci a prodejci smokeware, a na Avenue A, kde v roce 1966 otevřela své dveře také další nechvalně proslulá instituce: Psychedelicatessen. Stejně jako Psych Shop v San Francisku sloužily Psychedelicatessen jako centrum hippies v New Yorku. Nacházel se jen kousek od Tompkins Square Parku a stal se horkým místem pro vše undergroundové, kontroverzní a cool - přilákal ikony kontrakultury, jako byl Allen Ginsberg a Timothy Leary, a dokonce se o něm psalo ve vydání časopisu Time z 24. února 1967. Ale bohužel, stejně jako jeho protějšek v SF, zanikl za necelé dva roky. 

Papírky na balení

V roce 1967 jeli kamarádi kuřáci Edwin Marsh Adair III a Bob Silverman z Venice Beach až do malého podzemního headshopu na Van Nuys Boulevard, aby získali balíček papírků na balení, které v té době nebylo snadné sehnat. Silverman se tam zeptal, kolik by stálo otevření podobného obchodu, a majitel mu údajně odpověděl: "Proč byste si ho měl otevírat? Tenhle je na prodej." No, a to oba přátelé udělali - obchod koupili a přejmenovali na Heads & Highs. Díky Silvermanově obchodnímu umu a Adairově přívětivé osobnosti se obchod stal velmi úspěšným a v roce 1969 otevřeli druhou pobočku v Resedě. Adair byl svými zákazníky tak zbožňován, že mu dali přezdívku "Kapitán Ed" (odkaz na báseň Walta Whitmana "O kapitáne! Můj kapitáne!"). Jedním z takových zákazníků byl veterán Adairova věku jménem Jack a tak si ho Adair vzal pod svá křídla - povzbuzoval ho, aby si o konopí vyhledal co nejvíce informací. Jack přijal příkaz svého učitele a postupně shromáždil všechny historické informace, které shromáždil, do definitivní referenční knihy o kuřivu. Tou knihou byl "Císař nenosí žádné šaty" a tím veterinářem byl Jack Herer. Herer se pak sám stal majitelem headshopu a v roce 1973 otevřel ve Venice Beach obchod High Country. O deset let později se stal prvním majitelem v údolí, který byl podle státního práva odsouzen za prodej kuřáckých pomůcek. Po krátkém pobytu ve vězení se Herer přestěhoval do Portlandu a otevřel si další headshop s názvem The Third Eye. Stejně jako Jack, i Adair čelil se společností Heads & Highs vlastním právním problémům. V době tvrdé politiky Reaganovy administrativy se federálové zaměřili na tento obchod kvůli jeho názvu. Pod právním tlakem obchod přejmenovali na Captain Ed's Smoke Shoppe. Přestože musel změnit název, byl několikrát zatčen a jeho zásoby zabaveny a nakonec v 90. letech 20. století jeho zakladatelé zemřeli, podařilo se tomuto legendárnímu obchodu přežít. V roce 2017 oslavil obchod Captain Ed's padesáté výročí a je nyní nejstarším nepřetržitě fungujícím headshopem v Americe.

East West

Captain Ed's je možná nejdéle fungujícím headshopem na západním pobřeží, ale na východě toto prvenství připadá malému excentrickému "rock'n'rollovému superobchodu" v Union City v New Jersey s názvem East/West Novelty.  Kubánsko-americký veterán Alex Savino se vrátil do New Jersey a poté, co ho jeho seržant ve Vietnamu seznámil, začal pracovat v headshopu ve West Village zvaném Thieves Market. Unavený dojížděním se nakonec rozhodl otevřít si vlastní obchod blíže k domovu. "Otevřel jsem si ho, aby lidé jako já nemuseli cestovat do New Yorku," vysvětluje. "V New Jersey ještě žádný headshop nebyl... Village bylo vlastně jediné místo, kde vůbec něco měli." S pouhými 900 dolary na rozjezd si Savino v roce 1971 otevřel obchod a začal prodávat plakáty, světla, trička, desky a kuřácké potřeby. Nazval ho East/West podle svého oblíbeného alba Paula Butterfielda Blues Band. Zpočátku obchod vydělával jen necelých 50 dolarů denně... ale to se podle Savina dramaticky změnilo, jakmile se na scéně objevily High Times.

Víc než obchod

"Když v letech 1974-75 vyšly High Times, byl to výbuch," vzpomíná tato barvitá kubánská postava. "Když se tento životní styl a kultura masově rozšířily do Ameriky, otevřelo to dveře k velkým věcem. Opravdu jsme vzkvétali." V průběhu desetiletí se obchod neustále rozšiřoval: Nejprve do vedlejší kanceláře, pak do bytů nad ní a nakonec odkoupil celou budovu. Navzdory zásahům proti paraphernalia v devadesátých letech se East/Westu podařilo vydržet díky přísnému dodržování zákazu slov v obchodě a díky tomu, že přinesl nové, nesouvisející produkty, jako jsou skateboardy (návrh Alexova syna Luka, který nyní rodinný podnik rozšířil). V roce 2019 Luke oficiálně přenesl slovo "West" do slova East /West, když se přestěhoval do Colorada a otevřel druhou pobočku ve Steamboat Springs.  "Headshop je víc než jen obchod... je to skoro jako muzeum," poznamenává Luke Savino. "Je tu toho tolik k vidění, vždycky tu hraje dobrá hudba... lidé často přijdou a ani si nic nekoupí. Jen se procházejí a říkají si 'sakra!' - ale vždycky se vrátí."

 

Photo: Shutterstock

zpět na výpis
Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Rychlé dodání
Do druhého dne

Rychlé dodání
Do druhého dne

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce