PLAVKY SMOKING: SYMBOL EMANCIPACE
Od osmnáctého století do současnosti prošly dámské plavky nebývalou proměnou. Změny dámských plavek v průběhu historie odrážely sociologické a technologické faktory, a tak tento oděv funguje jako barometr doby. Zkoumání historie dámských plavek, sledování jejich vývoje v průběhu času a napříč kontinenty, umožňuje nejen nahlédnout do módních trendů a technologického pokroku v oblasti materiálů a designu, ale také prozkoumat ženské osvobození.
Co jsou to plavky?
Plavky jsou volně definovány jako kategorie oděvů, které se často nosí při vodních aktivitách, jako je plavání nebo koupání. Od plavek se očekává, že budou splňovat různé požadavky. U závodních plavců se upřednostňuje oblý a přiléhavý oděv, který snižuje tření a odpor ve vodě, aby se zlepšil pohyb a vztlak. Pro rekreační použití musí být plavky módní a zároveň si musí zachovat svou funkčnost, například chránit skromnost nositele a odolávat působení živlů, jako je voda a sluneční záření.
18. Století
V 18. století se koupání v moři stalo oblíbenou rekreační aktivitou. Věřilo se, že koupání v moři má značné zdravotní účinky, a proto bylo podporováno jak u žen, tak u mužů. Od úplného ponoření se však odrazovalo. To bylo považováno za důležité zejména pro ženy, protože činnost ve vodě nebyla považována za dostatečně ženskou. Ženy si ke koupání oblékaly volné, otevřené šaty, které se podobaly košilím. Tyto koupací šaty byly pro nošení ve vodě pohodlnější, zejména v porovnání se svazujícím denním oblečením. Na fotografiích se dochovaly koupací šaty z roku 1767, které patřily Martě Washingtonové, manželce tehdejšího velitele kontinentální armády a pozdějšího prvního prezidenta USA George Washingtona. Modrobílé kostkované šaty byly vyrobeny z plátna a mají nepadnoucí střih. V každé čtvrtině šatů, těsně nad spodním lemem, jsou všita malá olověná závaží. To mělo zajistit, aby šaty ve vodě neplavaly, a pomoci ženám zachovat si skromnost. Je známo, že Martha Washingtonová cestovala v létě 1767 a 1769 k proslulým minerálním pramenům v Berkeley Springs v Západní Virginii, aby nasála zjevné zdravotní účinky.
19. Století
V 19. století obliba rekreačních vodních aktivit předčila touhu koupat se kvůli zdraví. S tím se volné košilové šaty stávaly stále vypasovanějšími a složitějšími a kopírovaly siluety dámské postavy. Prioritou číslo jedna pro ženy, které se účastnily vodních aktivit, bylo zachovat si skromnost. Zatímco koupání kvůli zdravotním účinkům vyšlo z módy, ženy měly stále tendenci koupat se nebo pádlovat ve vodě. Bylo to proto, že intenzivní cvičení ve vodě nebylo považováno za dámské. Dámské plavky musely odrážet tuto představu o zachování slušnosti, jak ji definovala soudobá společnost. Koupací úbor se skládal z koupacích šatů, kalhotek a punčoch, často z vlny nebo bavlny. Tyto látky byly po namočení těžké a sotva se hodily k jakýmkoli energickým aktivitám. V tomto případě lze říci, že dámské plavky, které zakazovaly snadný pohyb ve vodě, odrážely a udržovaly sociální a fyzická omezení žen v patriarchální společnosti 19. století.
Viktoriánství
Ve viktoriánském období, známém svými přísnými morálními hodnotami, ženy při vstupu do moře a výstupu z něj často používaly koupací stroje. Koupací stroje byly malé domečky na kolečkách. Poskytovaly ženám místo, kde se mohly v soukromí převléknout, než se vydaly přímo do moře. Až do 80. let 19. století ženy nadále nosily koupací šaty, tyto oděvy měly vysoký výstřih, dlouhé rukávy a sukně ke kolenům. Stále se používaly lněné a vlněné látky. Ženy často nosily v pase opasky, aby kopírovaly tehdy oblíbenou siluetu. Pod koupacími šaty nosily ženy kalhoty podobné květovaným, aby si zachovaly skromnost. Alternativním ženským plavkovým oděvem, který se rozšířil ke konci viktoriánské éry, byl oblek Princess. Jednalo se o jednodílný oděv, kde byla halenka připevněna ke kalhotám. Navrch ženy nosily sukni v délce do půli lýtek, která odváděla pozornost od postavy nositelky. Oděvy byly zpravidla tmavých barev, což znamenalo, že přihlížející nemohli poznat, zda je oděv mokrý. Obleky nebyly nejpraktičtější, omezovaly pohyb paží a ve vodě nositele zatěžovaly. Oblek Princess byl katalyzátorem výrazných změn v dámských plavkách, které měly přijít a byl zřejmě počátkem jednodílných dámských plavek. Změny začaly probíhat rychle, protože aktivity žen ve vodě začaly být společensky přijatelnější. Nejprve byly v 90. letech 19. století zkráceny kalhoty plavek Princess, aby nebyly vidět pod sukní. Materiál, z něhož se oblek Princess vyráběl, se odklonil od flanelu, který byl za mokra těžký, a přešel na serž a jiné pletené materiály.
1900-1945
Během dvacátého století prošly dámské plavky výraznými proměnami v důsledku materiálového pokroku a stále liberálnějších módních trendů. Na počátku devatenáctého století se plavání objevilo jako soutěžní sport. Jeho popularita se však upevnila až po prvním vystoupení na olympijských hrách v roce 1896. Ženám bylo poprvé povoleno soutěžit v plavání na olympijských hrách v roce 1912. Annette Kellermanové, australské plavkyni, lze přičíst zásluhu na změně společenského postoje směrem k akceptaci účasti žen v plavání a zahájení modernizace ženských plavek. Kellermanové se pro její plavecké schopnosti přezdívalo "australská mořská panna". Byla známá tím, že přeplavala kanál La Manche, a proslavila se svými výkony v hollywoodských filmech. V roce 1905 byla Annette Kellermanová pozvána, aby vystoupila před britskou královskou rodinou, její plavky však byly zakázány, protože byly přiléhavé a odhalovaly spodní polovinu nohou. Kellermanová odmítla soutěžit v nepohodlném a špatně padnoucím oděvu, který by splňoval jejich normy skromnosti, a tak si místo toho na plavky našila černé punčochy, jak je vidět na obrázku 6. Kellermanová se znovu setkala s problémy, když soutěžila v Bostonu. Její plavky byly posouzeny jako neslušné; to však bylo zrušeno v její prospěch, protože soudce souhlasil s tím, že těžké a špatně padnoucí plavky jsou pro plavání nepraktickým oděvem. Tento incident byl široce medializován, a přestože Kellermanové čin mohl mít osvobozující účinek na ženské plavky, vedl bohužel v některých částech světa k potírání ženské neskromnosti a policie se snažila prosadit přísné zásady chování v oděvu.
Jantzen a Speedo
V roce 1910 byla společnost Jantzen, původně známá jako Portland Knitting Company, předním výrobcem plavek. To byl počátek technologického pokroku v materiálové stránce. Zpočátku firma Jantzen vyráběla tzv. vlněné plavky pro veslařské kluby. Ty se staly velmi oblíbenými, a tak je Jantzen uvedl na trh pro širší publikum. Teprve v roce 1921 začal Jantzen označovat oděv jako plavky. Australská oděvní společnost Speedo začala experimentovat s plavkami v roce 1914. Pro obě pohlaví měly oděvy typu "vše v jednom" obvykle krátké rukávy nebo horní díl ve stylu vesty s dlouhými nohavicemi. Zatímco společenská reforma začala, komerční sektor zaostával. Proto společnosti Jantzen i Speedo po celá 10. léta 20. století nadále prodávaly své plavky typu "vše v jednom" jako plavky. Po první světové válce se trendy dámských plavek začaly na různých kontinentech lišit. V Americe a Evropě nosily ženy pletené plavky, které nahradily plavky, avšak v závislosti na místě bydliště docházelo k drobným změnám. V Americe dávaly ženy přednost praktickému a sportovnímu vzhledu, zatímco Evropanky si vybíraly elegantnější plavky těsně přiléhající k tělu. Další zásadní rozdíl mezi oběma módními trendy spočíval v tom, že v Americe byla dámská móda v plavkách dostupná velmi početné střední třídě, zatímco v Evropě existovalo jasné třídní rozdělení podle toho, co si ženy mohou nebo nemohou dovolit koupit na pláž. Zámožná žena se mohla odlišit tím, že si místo pletených plavek oblékla plavky z hedvábného žerzeje. Kennedyová to opakuje, když píše: "Obě strany Atlantiku dávaly přednost praktickému jednodílnému 'maillotu', ale ve Francii byly nohavičky kostýmu kratší, úpletové žebrování bylo jemněji tkané a zdobení bylo omezeno na minimum." I když kostýmy maillot, které ženy nosily, byly vylepšením oproti tomu, co musely nosit před přelomem století, stále měly své nepraktické vlastnosti. Vzhledem k materiálovému složení oděvu měly pletené plavky tendenci se za mokra deformovat. Tkanina absorbovala velké množství vody, což mělo za následek prodloužení a prověšení plavek. Tyto problémy často ohrožovaly skromnost dámských plavek, což znepokojovalo meziválečnou společnost.
Móda a medializace plavek
V tomto období se plavky začaly objevovat v časopisech jako módní oděv a módní návrháři se začali věnovat tvorbě plavek. Coco Chanel vytvořila jednodílné plavky utkané z buclové látky, které by se téměř daly považovat za unisex. Chanel se díky tomuto počinu dostala do moderní módy. Jean Patou, který spolupracoval se svou sestrou Madeleine, byl v té době pravděpodobně nejznámějším návrhářem sportovního oblečení. Plavky bylo možné najít také v canneských buticích Lanvina, Molyneuxe, Schiaparelliho a Poireta. Třicátá léta 20. století dala prostor hnutí za zdraví a fitness, které upřednostňovalo zdravou ženskou postavu. Aby si ženy udržely postavu, byly vybízeny ke cvičení, ovšem pouze způsobem, který byl považován za ženský. Jedním z nich bylo plavání, které ženám umožnilo experimentovat s opalováním. Koncem 20. let 20. století už opálená kůže nebyla znakem dělnické třídy, ale stala se módní a vyjadřovala, že člověk tráví dovolenou, a je tedy bohatý. Elsa Schiaparelli si v roce 1932 nechala patentovat plavky bez zad se zabudovanou podprsenkou, a to pouze proto, aby se při opalování zabránilo vzniku opálených linií od ramínek plavek. Chlapecké siluety byly minulostí, protože ženy usilovaly o tvarovanější postavy. Vlna byla upřednostňována pro své mírně elastické vlastnosti. Plavky mají tenká ramínka, která ženám umožňují zachytit slunce na ramenou. Uprostřed je žebrovaný panel, který by poskytoval dodatečnou oporu a zvýrazňoval ženskou postavu. Spodní díl připomínající kalhotky zachovává skromnost nositelky.
1945-1999
Příze Lastex byla vynalezena v roce 1931. Jakmile se začala pravidelně používat ve výrobě plavek, znamenala pro ně převratnou změnu. Obvykle se pletené plavky vyráběly z vlny, která za mokra ztrácela tvar. Zavedení příze Lastex do dámských plavek znamenalo, že oděvy držely svůj tvar ve vodě i mimo ni. Příze Lastex se často kombinovala s umělými vlákny, jako je například rayon, a výsledkem byla pružná a lesklá tkanina. Plavky se nyní mohly vyrábět v mnohem větší škále barev a potisků. Na konci 40. let 20. století navíc Christian Dior uvedl na trh svůj New Look, který se skládal ze stažených pasů a plných sukní, což zdůrazňovalo ženské tvary. Tento vzrušující design posunul trend k ženským a přesýpacím hodinám u žen, a to i v plavkách. V této reklamě na přízi Lastex z roku 1950 odrážejí obepínající postavu plavky módní ženské poválečné siluety.
Revoluce se jmenuje Bikiny
Jedním z nejvýznamnějších okamžiků v historii dámských plavek bylo vytvoření bikin v roce 1946. O návrh bikin se zasloužili dva různí návrháři, kteří tento revoluční oděv představili ve stejnou dobu. Francouzský módní návrhář Jacques Heim vytvořil v květnu 1946 minimalistický dvoudílný plavecký oděv nazvaný Atome. Heimovy plavky Atome měly horní díl podobný podprsence a spodní díl, který zakrýval spodní část a pupík. Později téhož roku, v červenci 1946, vytvořil Louis Réard, inženýr, který se stal návrhářem, tzv. bikiny. Réardův skrovný návrh, se skládal pouze ze čtyř trojúhelníků materiálu, které byly spojeny provázkem. Oba návrhy soupeřily o pozornost veřejnosti, a přestože Heimův oděv byl první, který se nosil na pláži, vžil se pro něj Réardův termín bikiny. Rozmach filmového průmyslu a hollywoodského glamouru, který oslavoval ženské tvary v celé jejich kráse, měl na plavecký průmysl velký vliv. V roce 1952 hrála Bridget Bardotová ve francouzském filmu Manina, dívka v bikinách. V pouhých 17 letech byla Bardotová jednou z prvních žen, které se na filmovém plátně objevily v bikinách. Koncem desetiletí, v roce 1956, se Bardotová objevila v bikinách znovu ve filmu A Bůh stvořil ženy. Díky těmto vystoupením se bikiny dostaly do hlavního mediálního proudu, čímž se tento oděv začal měnit z pobuřujícího a šokujícího na každodenní. Podle časopisu Vogue byly v polovině 50. let plavky vnímány spíše jako "stav oblečení, nikoliv svlékání", což dokládá, jak byly postupně přijímány osvobozené módní trendy, i když společnost nebyla na bikiny zcela připravena.
Závodní plavání
Pokud jde o závodní plavání, společnost Speedo poprvé zavedla nylon do plavek v roce 1956 . Pro olympijské hry v Melbourne v roce 1956 vytvořila společnost Speedo známé pánské šortky Speedo. Možná nepřekvapí, že technologický pokrok v oblasti materiálového zpracování byl upřednostněn pro použití v mužském závodním plavání před ženským závodním plaváním. Netrvalo však dlouho a hydrodynamické vlastnosti nylonu se začaly využívat i v ženských závodních plaveckých úborech. V 70. letech 20. století zavedla společnost Speedo do svých plavek elastan. Kombinace elastanu a nylonu výrazně snížila odpor vody a zlepšila odolnost plavek. Návrháři pokračovali v experimentování s plavkami po celou druhou polovinu dvacátého století. Emanuel Ungaro, André Courrѐges, Giorgio Armani, Oscar de la Renta a Calvin Klein začali v šedesátých letech prodávat konfekční plavky. V roce 1964 uvedl návrhář Rudi Gernreich na trh své ikonické monokiny. Jednalo se o první oděv bez horního dílu, který se skládal z úzkých kalhotek s vysokým pasem, které držely na místě pomocí tenkých ramínek. Gernreichovy monokiny tak stavěly proti sobě konzervativní oděv a neskromnost. Ke konci dvacátého století byly dámské plavky stále odvážnější a barevnější, což odráželo tehdejší módní trendy. Stále se jednalo o bikiny a plavky, které se nyní vyznačovaly vysoko vykrojenými nohavičkami, bandeau bikinami bez ramínek a dokonce i sladěnými sarongy. Televizní pořad Baywatch, který se poprvé vysílal v roce 1989, se stal známým díky jasně červeným, vysoce vykrojeným plavkám svých postav. Tento styl plavek znovu zpopularizoval jednodílné plavky v tomto novém tvaru.
21. Století
Závodní plavání v jednadvacátém století nadále těží z technologického pokroku v oblasti tvarů a materiálů. V roce 2008 uvedla společnost Speedo na trh plavky LZR Racer. Plavky v délce těla jsou vyrobeny z elastanu-nylonu a polyuretanu. Tyto plavky byly kontroverzní, protože mnozí měli pocit, že použité materiály poskytují nespravedlivou výhodu díky svým hydrodynamickým vlastnostem. Po jejich použití na olympijských hrách v Pekingu v roce 2008, kde sportovci, kteří měli plavky LZR, dosáhli výjimečně dobrých výsledků, byla pravidla pro plavky na olympijských hrách revidována. Bylo stanoveno, že dámské plavky mohou být pouze v délce od ramen po kolena. Od roku 2000 se vzhledem k cykličnosti módy vrací k mnoha trendům dámských plavek z dvacátého století. Jednodílné plavky z padesátých let, plavky s vysokým střihem z Baywatch a bikiny pro malé slečny se často objevují na stejné pláži. Dámské plavky jsou stále více než jen funkčním oděvem, musí být také módní. Novinkou v oblasti dámských plavek v jednadvacátém století je, že značky plavek více zohledňují ženské velikosti. Tlak na to, abyste u bazénu vypadali určitým způsobem, pomalu klesá. Zatímco dvacáté století se snažilo vymýtit zákony kontrolující ženskou skromnost, možná bude jednadvacáté století érou, kdy se dámské plavky stanou inkluzivní pro všechny.
Photo: Shutterstock
zpět na výpisDoprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč
Rychlé dodání
Do druhého dne
Věrnostní program
Dárky a nákupy za body
Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce