PŘELOM TISÍCILETÍ A INOVACE MEZI BALÍCÍMI PAPÍRKY

PŘELOM TISÍCILETÍ A INOVACE MEZI BALÍCÍMI PAPÍRKY

Každý si chce pořídit své rolovací papírky pohodlně, to nejčastěji znamená na stejném místě, kde si pořizuje svoje kuřivo. V 90. letech a na počátku roku 2000 tomu bylo do značné míry jinak, protože brožurky s rolovacím papírem pro některé typy tabáku byly ještě v plenkách. Obvykle jste si pro ně museli zajít na benzinovou stanici nebo do samoobsluhy, ale co bylo nejhorší, byla zde malá nebo žádná variabilita.

Pohodlí především

Nicméně díky vynálezu, jehož počátky sahají až do roku 1500, bylo vidět, jak daleko se brožurky s balícími papírky dostaly. Rolovací papírky byly určeny k balení vlastních cigaret, což znamenalo, že papír uvnitř byl silnější a nebyl určen k zachování čisté chuti kuřiva. Těžištěm těchto raných brožur pro rolování papíru bylo, aby se podobal tomu cigaretovému  a byl tak známý kuřákům průmyslově balených značek v krabičce.

Změna k lepšímu

To znamenalo, že běžné značky byly všude v maloobchodních prodejnách, ačkoli kvalita papíru často nezanechávala uspokojivou zkušenost ani neumožňovala vyniknout chuti. Naštěstí se v této době objevilo mnoho značek jako Smoking, které začaly používat ultrajemný papír z Francie a Španělska. Tyto značky začaly poskytovat opravdový zážitek z cigarety, protože byly pomalu hořící, bez přísad a s ultratenkým rolovacím papírem. Tyto nové brožury skutečně šité na míru také odstartovaly trend umisťování dalších úprav na  kromě pouhého vlastního brandingu. To zahrnovalo filtrovací hroty, magnetické uzávěry, přidání vlastních vzorů na vnitřní stranu a následně výrobu krabiček pro jejich vystavení. Tyto výstavní boxy jsou nyní na viditelném místě ve všech výdejních a prodejních místech, takže je kuřáci snadno najdou. S tím, jak se zvýšila kvalita vlastních brožur na rolování, se zvýšil i zážitek z kouření a trendem je nepochybně to, že spotřebitelé hledají snadné použití s vylepšeným zážitkem.

Exkurz do minulosti

Není jasné, kdo s tím přišel jako první, ale první rolovací papírky byly s největší pravděpodobností vyrobeny ve Francii, protože tam se objevila vlna podnikatelů, kteří si uvědomili její potenciál. V 60. letech 19. století se ve mlýně Mauduit v Quimperele ve Francii začaly vyrábět vysoce kvalitní ultrajemné rolovací papírky. Brzy poté, v roce 1660, se Pierru Lacroixovi, šéfovi firmy Lacroix, podařilo vytvořit první slavnou značku papírků na balení na trhu, Rizla. Zajímavé je, že v roce 1532 vyměnil rolovací papírky za láhev šampaňského a právě díky tomu si Pierre Lacroix všiml hodnoty, kterou rolovací papírky mají. Cestou se společnost nakonec exponenciálně rozrostla, měla vazby na Napoleona (výrobou papírků na balení pro jeho vojáky) a za to, že jako jedna z prvních začala v roce 1942 používat přírodní gumu, jako je akáciová guma, která při rolování utěsňuje papírek k sobě. V dnešní moderní době je to považováno za standard všech rolovacích papírků pro snadné rolování a proto, aby nikdy neovlivňovala chuť kuřiva. V tomto období bylo zjištěno, že papír, který má menší pórovitost (tím, že se zvýšila rafinovaná vazba vláken a vlákna byla pevně navinuta, se zase omezil vzduch, který jím prochází), by hořel mnohem pomaleji a hladčeji než ostatní rolovací papíry na trhu. Je také častým omylem spotřebitelů, že bílý papír je rýžový, zatímco ve skutečnosti je vyroben ze lnu, takže jsou přírodní a nejsou bělené. Zpočátku bylo v bílém papíru mnoho přísad, nicméně s rozvojem průmyslu výroby se zušlechtěný bílý papír stal čistou, bez přísad a nebělenou variantou.

Vodoznak v rolovacím papírku

Francouzské a španělské značkové papírky jsou navíc často opatřeny vodoznakem (tenkými čarami na papíře), který jim dodává výrazný estetický vzhled, aby se zabránilo padělatelům. Díky rafinovanému způsobu výroby jsou francouzské a španělské papírky obecně nejkvalitnějšími, protože jejich snížená pórovitost (proudění vzduchu v papírku) z nich stále činí, ve srovnání s protějšky, nejpomaleji hořící papír na balení. S tím, jak začalo vznikat stále více značek a byly vyráběny nové stroje na automatizovanou výrobu papírků na balení, začala se cena jednotlivých papírků postupně snižovat, aby byly cenově dostupnější. Ačkoli všechny tyto značky byly vyrobeny pro tabák, začaly se používat i pro konzumaci dalších bylin a staly se ikonickým symbolem této kultury. V popkultuře začaly rolující papírky jako Bambu pronikat na mainstreamový trh díky filmům jako Cheech and Chong's Up In Smoke. Tím to ale neskončilo, protože brožury s rolovacími papírky začaly ovlivňovat i nastupující žánry, jako je hip hop, a to prostřednictvím různých zmínek o rolovacích papírcích od umělců, jako je Notorious B.I.G., v jejich verších. Například v kultovní skladbě "Juicy", kde Notorious rapuje: "Smokin' in Bambú, sippin' on Private Stock", což je narážka na rolovací papírky Bambu.

Popkultura

Díky těmto a mnoha dalším popkulturním odkazům (vzpomeňte na Snoop Dogga a Dr. Dre) se brožurky na rolování staly všudypřítomnými při kouření, což je mezi mládeží ještě více zpopularizovalo. Pokud si nyní někdy pustíte seriál nebo se podíváte na film, obvykle se objeví komický moment, kdy si postava ubalí cigaretu. V moderní době se na trhu začaly objevovat nové značky, které mají modernější vzhled. Ukázalo se, jak je důležité mít konzistentní značku v celé šíři, protože lze dokázaz ovládnout regál maloobchodního prostoru jasně identifikovatelnými brožurkami papírků na balení. Maloobchodní prostory zjistily, že je nesmírně výhodné umístit balíček brožurek s papírky na rolování do přední části svého pokladního prostoru, a zákazníci je důsledně skoupí.

Inovace

Poměrně dlouho se zdálo, že v moderní době se v oblasti brožur objevuje jen málo inovací. Kromě střídání barev nikdo příliš nepřemýšlel. V posledních 5-7 letech jsme však byli svědky vlny, která trh s brožurami posunula dál. Nyní mají plně reliéfní booklety z balícího papíru, s technologií Spot UV, měkké na dotek, a dokonce mohou být dodávány s perforovanými vlastními filtry. Některé booklety dokonce přidávají magnetický kryt, díky němuž je mnohem snazší booklety zavřít, což jim dodává ještě elegantnější vzhled. Inovovány budou nejspíš brzy i výstavní krabičky, do kterých se v současnosti brožury vkládají, protože stejný vzhled se u spotřebitelů okoukal a v maloobchodě a na stránkách e-shopů se objevily nové způsoby nákupu. Některé společnosti dokonce uvažovaly o tisku účtenek na rolovací papír speciálním inkoustem, aby zákazníci mohli účtenku použít ke kouření! Každý rok přicházejí na trh noví kuřáci, a tak není pochyb o tom, že brožurky s rolovacím papírem budou i nadále konkurovat skleněným dýmkám jako hlavnímu způsobu, jakým lidé konzumují své oblíbené kuřivo. Jsme zvědaví, které značky nakonec přežijí rostoucí trendy, nebo zda v závodě o pozici nejlepší značky rolovacího papíru pro kouření zvítězí zatím neviditelný černý kůň.

 

Photo: Shutterstock

zpět na výpis
Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Doprava zdarma
Při nákupou nad 500 Kč

Rychlé dodání
Do druhého dne

Rychlé dodání
Do druhého dne

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Věrnostní program
Dárky a nákupy za body

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce

Výhody pro registrované
Přednostní prodej a akce